“No tenim relacions, tenim connexions" sentencia Zygmunt Bauman, sociòleg
però també filòsof, que ens ha deixat a l'edat de 91 anys. Es recordarà a Bauman com l'autor de modernitat líquida,
concepte que fa servir per parlar d'una societat canviant i inestable on, el
que era sòlid, ara ja no ho és. Bauman va
desenvolupar una idea: tot és fugaç, fins i tot els vincles sentimentals són
consum. Pensava que les xarxes socials són una trampa on és tan fàcil afegir
amics com esborrar-los. Al carrer, a la feina o en grups d’amics; fa falta
establir diàleg i mantenir una interacció raonable però a la xarxa no fa falta
aprendre habilitats socials. Per relacionar-nos tan sols s’ha de saber clicar.
No
sóc tan crítica com Bauman amb les xarxes
socials però no podem passar per alt la tendència de comprar amor com aquell
qui compra un producte que veu a l’aparador. Meetic, Badoo o
eDarlingvenen amor (o sexe) fugaç; no costa aconseguir-ho, però tampoc no costa
gens deixar-ho si pressentim que ens requereix el més mínim esforç. Pot anar
bé, és clar que sí! Però també hi ha el risc de caure en la compra compulsiva
de l'amor on es tenen molts encontres (moltes connexions) sense establir cap
vincle.
"La promesa d'amor és com qualsevol altra mercaderia" "sedueix i atreu perquè és desig sense espera", explica Bauman al llibre Amor líquid, sobre la fragilitat dels vincles humans "vivim en una cultura partidària de productes ja preparats per al consum immediat, de solucions ràpides, de satisfacció instantània, resultats sense esforç, receptes infal·libles i garanties de devolució de diners". En l'amor fem el mateix. Adquirim un producte fascinats per la publicitat i, quan veiem que no va tal com nosaltres volem, ens frustrem i el retornem però, tot i la frustració, seguim buscant la solució ràpida. Com aquell qui compra una dieta i una altra creient que algun dia en trobarà una que li permetrà aprimar-se en pocs dies.
L'amor en xarxa crea unes falses expectatives d'èxit per aconseguir una relació sense esforç, com en un negoci on, fan creure que, hi ha molt per triar. "L'amor fa por" diu el professor de filosofia de la UNED Antoni Sánchez, "busquem una seguretat però l'amor en xarxa és la seguretat de persones totalment insegures". Segons Bauman es busca amb insistència la relació sentimental però es marxa a la primera de canvi perquè no volen córrer riscos. La persona líquida no suporta el risc i el perill que comporta una relació i com que no pot assegurar-la la deixa. El compromís dura només mentre hi ha expectativa d'èxit.
Diari del Vallés, 20/01/2017